HotelGrouper KamerHeerlijk ontspannen overnachten in een luxe hotelkamer. Het klinkt allemaal perfect, maar toch kunnen hotelgasten zich behoorlijk ergeren. De boekingswebsite HotelGrouper deed onderzoek naar de meest voorkomende klachten. De grootste ergernis onder hotelgasten werd veroorzaakt door hotelburen die net iets te veel lawaai maakten.  Het onderzoek is uitgevoerd onder 600 hotelgasten. Deze hotelgasten is een lijst voorgelegd met mogelijke ergernissen die ze ervaren tijdens hun verblijf in het hotel. Veel gasten waren uitermate tevreden over hun overnachting maar toch leidde het onderzoek tot een aantal verrassende antwoorden.

Niet geheel onverwacht bleken luidruchtige buren de grootste ergernis te veroorzaken. Nachtelijke conversaties, ruzies, rennen over de gang of net iets te hard met de deur slaan. Niemand zat erop te wachten tijdens een voorgenomen ontspannen verblijf in een hotel.    
Op nummer twee staat slechte hygiëne op een hotelkamer. Vieze hotelkamers wekken, met 15,4% van de stemmen, regelmatig de nodige irritaties op bij hotelgasten. Vooral de hygiëne van de badkamer was in deze gevallen onvoldoende. 
 
Slechte klimaatcontrole op de kamers neemt plek drie in op de lijst van grootste ergernissen. Bijvoorbeeld een airco die niet sterk genoeg was of een systeem dat ’s nachts teveel lawaai maakte. 
 
Ook de beperkte ontbijttijden die sommige hotels hanteren, zijn een bron van irritatie. Voornamelijk weekendgasten gaven dit als ergernis op. Zij wilden graag uitslapen, maar hadden wel inclusief ontbijt geboekt. De gasten die doordeweeks in hotels verbleven, vonden dit niet problematisch. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het grote aantal zakelijke gasten dat doordeweeks in hotels verblijft. Deze ergernis is terug te vinden op plek vier.  

Een bijzondere ergernis van een gast was dat er geen lichtknopje naast het bed zat. Deze gast moest in het donker zijn bed opzoeken of slapen met de lichten aan. Een andere gast stoorde zich aan de geur van het schoonmaakmiddel. Ook vond een gast het toiletpapier niet zacht genoeg en vermeldde dat het beter gebruikt kon worden als schuurpapier. 
 
In de hotelwereld is het niet eenvoudig om het iedereen naar de zin te maken. Toch gaven de meeste gasten aan dat ze, ondanks de ergernissen, het hotel zouden aanraden bij vrienden. Hieruit kunnen we concluderen dat de meeste hotelgasten tevreden zijn over de geleverde service. Ook het feit dat er veel positieve reacties op de vragenlijst waren, geeft aan dat hotels over het algemeen aan de verwachtingen van de gasten voldoen en zeer gastvrij zijn.  
 

Ergernissen van hotelgasten  
Luidruchtige buren 41,2%
Slechte hygiëne 15,4%
Slechte klimaatcontrole 14,5%
Beperkte ontbijttijden 7,3%
Geen fijne douchekop  6,1%
Oncomfortabel bed  5,8%
Geen minibar  3,2%
Weinig stopcontacten  3,2%
Onvriendelijk personeel  2,4%
Extra kosten voor internet  0,9% 


https://www.hotelgrouper.com