Authenticiteit, flexibiliteit en originaliteit. De populariteit van op maat gemaakte vakanties neemt sterk toe, constateert Annelieke Zonne van ‘Out in Africa’, specialist in maatwerkreizen naar zuidelijk en oost Afrika. ‘’Wij groeien de laatste jaren en dat is veelzeggend in de huidige economie. 

 

De meeste reizigers doen op internet veel vooronderzoek. Het web mag dan wel een enorme bron van kennis en inspiratie te zijn, maar blijkt niet altijd de juiste weg te wijzen. Met de veelheid aan informatie zien de mensen vaak door de bomen het bos niet meer. Dan is maatwerk de oplossing’’. Out in Africa is een van de 'Maatwerkspecialisten' die exposeren op de Vakantiebeurs, van woensdag 15 januari tot en met zondag 19 januari. 

 

 

Groot netwerk
De ‘Maatwerkspecialisten’ is een samenwerkingsverband van zes kleine, persoonlijke reisorganisaties met elk een eigen expertise en een persoonlijke passie voor 'hun' deel van de wereld. Naast Out in Africa in hal 2 exposeren in hal 3 de partners Beluga en Tioga Tours en in hal 4 DKTS, Namasté en Walkabout. Zij beschikken stuk voor stuk over een groot netwerk in landen waar de meest bijzondere reizen kunnen worden samengesteld. Het aanbod kenmerkt zich door professionaliteit, authenticiteit, flexibiliteit en originaliteit. Op alle stands staan voor de beursbezoekers landenexperts paraat met advies, tips en tricks.

Zonder tussenschakels
Om de individuele wensen van de mondige klant te kunnen vervullen en een maatwerkvoorstel te makenis veel kennis vereist. Annelieke: ‘’Je spreekt bij de Maatwerkspecialisten altijd rechtstreeks met experts, zonder tussenschakels. Met mensen bijvoorbeeld die in die landen hebben gewoond of gewerkt. Je moet echt lange tijd of heel vaak in een land geweest zijn om op ons lijstje van gevorderde reisadviseurs te komen. Die kennis moet je blijven bijhouden, dan pas kun je optimaal maatwerk leveren’’.

 

Opgelost
‘’Op het internet kun je weliswaar van alles vinden, maar soms loop je vast. Heb je bijvoorbeeld een leuk hotelletje gevonden, moet je bij de reservering wel meteen een aanbetaling doen of zelfs alles betalen. Mensen zijn er vaak niet gerust op dat dit ook echt goed gaat en je zal de eerste niet zijn die bij het hotel aankomt om er achter te komen dat er geen reservering is, terwijl het geld wel is afgeschreven. Je zit wel aan de andere kant van de wereld. Met ook nog eens de communicatieproblemen van dien. Dit soort ervaringen schrikt mensen af en om dat te voorkomen kloppen ze aan bij specialisten. Gaat er dan wat mis, dan hoeven ze alleen maar contact op te nemen en het wordt opgelost. Dat blijkt veel mensen gerust te stellen’’.

 

Weinig omkijken
‘’Wij geven feitelijk gewoon vorm aan de wensen en eisen van reizigers die iets bijzonders willen. Vandaar ook dat veel mensen echt bij ons langskomen om de vakantie van A-Z te bespreken. De mondige mens is in grote lijnen in twee typen te verdelen. Wij zien vakantiegangers die zo veel mogelijk advies en tips willen hebben en met de losse bouwstenen eigenlijk zelf een reis samenstellen. Daarnaast heb je mensen die een budget en een richting bij ons aangeven en op onze kennis vertrouwen een maatwerkadvies uit te brengen waar ze zelf weinig omkijken naar hebben. Wij leggen alles uiteraard voor onze klanten vast en doen de reserveringen’’.

Niet duurder


‘’Het mooiste van een maatwerkreis is dat die helemaal niet duurder hoeft te zijn dan een gewone pakketreis. Wij bieden vaak hele speciale bestemmingen aan met een verblijf in kleinschalige accommodaties waar de eigenaar meestal zelf de boel runt. Je staat midden in het lokale leven en krijgt persoonlijke service. Precies wat een maatwerkreis zo uniek maakt. Wij staan op de Vakantiebeurs elk in ons eigen werelddeel. Zelf ben ik gespecialiseerd in Afrika, voor mij echt de mooiste plek op aarde. Ik denk dat je wel zult begrijpen waarom als je de intense ervaring hebt meegemaakt van een sundowner, een drankje bij zonsondergang op de Afrikaanse savanne waar het wild vrij rondloopt’’, aldus Annelieke Zonne.

Vakantiebeurs


De Vakantiebeurs is ingrijpend vernieuwd. Uiteraard vinden bezoekers nog steeds honderden aanbieders met de meest uiteenlopende bestemmingen, maar het draait straks extra om voorpret, inspiratie en beleving. De bezoekers kunnen bovendien profiteren van exclusieve beursaanbiedingen van exposanten. Gastland van de Vakantiebeurs is Duitsland, dat onder meer verrast met een wijnproeverij op de grote stand in hal 9.

Zes Pleinen


De vakanties zijn overzichtelijk ingedeeld per land maar dit jaar ook op Pleinen met de zes meest populaire vakantie typen van de beursbezoekers. Gekozen is voor de Pleinen VAAR (Cruises & Zeilen), ACTIEF (Fiets & Wandel), SAMEN (Familie & Kinderen), ONTDEK (Avontuur & Verre Bestemmingen), BUITEN (Kampeer & Camping) en ZIEN (Steden & Cultuur). Nog meer primeurs: Trein & Vakantie, met alle treinreizen in één Paviljoen, Unesco vraagt aandacht voor het Werelderfgoed, de ‘Camping by Night’, onderdeel van het vakantietype ‘BUITEN’, waar de liefhebbers met een gratis zaklamp in de hand de sfeer van het kamperen kunnen opsnuiven , het Cruisepaviljoen, het Zoom.nl fotografiepaviljoen, en de Culinaire Route langs zes gevarieerde bestemmingen om voor weinig geld te genieten van smakelijke, versbereide traditionele hapjes en drankjes.