Fanatieke Tour de France liefhebbers kunnen overwegen bij de start van een etappe aanwezig te zijn.

Gerona is een provincie van de autonome regio Catalunya. De hoofdstad van de provincie is de stad Gerona.

Hotel Rural Salvatierra ligt in Salvatierra de Tormes is een bijzonder hotel door ligging en karakter

All-suite cruiseschip van Regent Seven Seas Cruises arriveert in Amsterdamse haven

Op luchthaven Düsseldorf International ontstaat momenteel pijlsnel de hoogwaardige standplaats voor onroerende goederen Airport City.

Direct naast de terminal van de derde grootste Duitse luchthaven, biedt het moderne business-park aantrekkelijke voorwaarden om succesvol op de globale en regionale markten te werken. “Door zijn directe locatie bij de luchthaven van Düsseldorf geeft Airport City onmiddellijke toegang voor ondernemingen tot de handelsplekken op deze wereld”, zegt Christoph Blume, woordvoerder van de bedrijfsleiding van luchthaven Düsseldorf GmbH. Airport City is verkeerlijk optimaal bereikbaar en ligt centraal binnen een van de belangrijkste economische gebieden van Europa met meerdere miljoenen inwoners en profiteert van de bewogenheid rondom Düsseldorf.
 

Dynamisch is ook het project: Flughafen Düsseldorf Immobilien GmbH (FDI), een dochter van luchthaven Düsseldorf GmbH, heeft de locatie gepland, ontwikkelt en ontsloten. Het bestemmingsplan maakt een bebouwing van 230.000 vierkante meter aan bruto verdiepingsoppervlakte mogelijk. 150.000 vierkante meter daarvan zijn al gerealiseerd. De bouwterreinen, die nog beschikbaar zijn, laaten gebouwen met oppervlakken van tussen de 3.000 en 30.000 vierkante meter bruto verdiepingsoppervlakte toe. De ontwikkeling van de business-park gebeurd ruimtelijk in twee bouwfases, om de ondernemingen, die al in Airport City gevestigd zijn, niet door bouwactiviteiten te storen. De eerste bouwfase met eenderde van de totale oppervlakte is al gerealiseerd. De luchthaven gaat ervan uit, dat het tweede deel van de bouwplan tot het jaar 2013 aan investeerders is verkocht.

 

Optimale verkeerlijke bereikbaarheid

Airport City beschikt lucht- en landzijdig over een uitstekende verbinding. 72 airlines starten vanaf Düsseldorf naar 184 eindbestemmingen wereldwijd en ongeveer 590 dagelijkse vertrekken en landingen verzekeren een veelvoud aan verbindingen. Reizigers hebben slechts enkele minuten nodig om van hun bureautafel op Airport City bij de check-in-balie te komen. Als vluchthaven van korte paden krijgt Düsseldorf, de op twee na grootste Duitse luchthaven, opnieuw een goede naam. De standplaats beschikt over een directe aansluiting met de autosnelweg 44 en ook over een goede verbinding met de openbare verkeersmiddelen bus, trein, metro en het interlokale verkeer van de Duitse spoorwegen. Taxi's en autoverhuurbedrijven maken het aanbod compleet. Verkeerstechnisch wordt Airport City hiermee tot de best ontsloten standplaatsen van de Duitse economische regio gerekend.

 

In het hart van een dynamische regio

Airport City ligt in het centrum van een economische regio met immense potentiëlen. Er leven negen miljoen mensen in een omtrek van 50 kilometer en binnen een straal van 100 kilometer 18 miljoen. De grootte van de markt is te vergelijken met die van Londen en Parijs. In Noordrijn-Westfalen hebben negen van de 30 Dax-concerns zich gevestigd en in het Rijn-Roer-gebied zijn ongeveer 400.000 bedrijven werkzaam. Talrijke internationale bedrijven hebben voor deze regio gekozen, om vandaar werkzaam te zijn op hun Duitse en Europese markten. Düsseldorf International is hiermee de belangrijkste airport in de belangrijkste Duitse economische regio.


Premium-standplaats met hoge verblijfskwaliteit

Airport City presenteert zich in deze omgeving als exclusieve standplaats met een aparte sfeer. “Het representatieve adres heeft vooral voor internationaal agerende ondernemingen ook met imago te doen”, zegt Volker Kallenborn, leider van de ontwikkeling van ontroerend goed van de luchthaven van het project Airport City. De aspecten milieu, bereikbaarheid en verschijningsbeeld dragen bij tot de waarde van een investering in het business-park – een belangrijk beslissingscriterium voor investeerders en gebruikers bij de keuze van hun bureau standplaats.

 

De ontwikkeling en bevordering van het business-park is onderworpen aan een helder en overzichtelijk conceptie, met het doel de waarde van het onroerend goed voor de investeerder te bewaren en te verhogen. Dat is een van de redenen waarom de FDI de kwaliteit en diversiteit van de architectuur met de investeerders afstemd. Tegelijkertijd behouden toekomstige gebruikers hun ontplooiingsmogelijkheden kwa de planning en het design met het oog op de eigen bedrijfsfilosofie en de gewenste vereisten. Gerenommeerde architectuur bureaus plannen en realiseren de administratie gebouwen met heldere lijnen en elegante vormen en maken op deze manier een harmonisch totaalbeeld.

 

Business-park met plantsoenen en rustgebieden

Een aantrekkelijke uiterlijke vormgeving verhoogt de kwaliteit van Airport City. De bureau-park is eenerzijds – anders dan andere standplaatsen en luchthavens – gesepareerd van industriezones zoals bijvoorbeeld hangars, transportbedrijven of tankdepots. Anderzijds verrijken hoogwaardig vormgegeven plantsoenen en groenvoorzieningen het business-park. “Voor de mensen die op Airport City werken en ook voor bezoekers en aanwonenden zijn representatieve gebieden en rustzones ontstaan die ook verbonden zijn met de onmiddellijke omgeving”, zegt Blume.

 

Deze ontplooiingsmogelijkheden hebben in de planning een hoge plaats ingenomen en waren al vanaf het begin in het concept geïntegreerd. Om hen te garanteren heeft FDI een internationale wedstrijd voor ontplooiingsmogelijkheden uitgeschreven die de parameters voor de oppervlaktevormgeving, die boomsoorten en -schikking alsook de grasoppervlakken moet definiëren. De planning van het winnaar ontwerp van het bureau Vogt uit Zürich werdt continu omgezet.

 

“Het concept van de plantsoenen, plaatsen en wegenregio's baseert zich op de klassieke onderdelen van de vormgeving van het landschap: Afzonderlijke bomen en boomgroepen. Ze worden gecombineerd met weiden en bosachtige gebieden, wateroppervlakken en grondmodellen”, zegt Blume. Op deze manier werden meer dan 2.400 eersteklas bomen geplant waarvan bijna 2.000 berken. In totaal werden twaalf verschillende, ook buiten Europese soorten van berken telkens in boomgroepen gearrangeerd. Buitendien zijn meer dan 3.000 boomen en struiken gepland, die als vormsnede tot eersteklas samenstellingen worden vormgegeven.

 

Twee centra geven de ontplooiingsmogelijkheden in Airport City een gezicht: de stadsplaats en de stadstuin. De stadsplaats is een plaats van rust met twee boseilandjes waarbij ook de resten van het oorspronkelijke groenbestand en vijvers behoren. De aangelegde stadstuin is het groene centrum van Airport City en ligt in het midden van het business-park. Via voetpaden verbindt hij groenbestanden met de luchthavenstraat.
 

Een overzicht van de lopende projecten

Omdat in december 2007 het eerste Maritim-hotel zijn deuren opende, is de luchthaven intussen ook een centrum voor belangrijke congresevenementen geworden. „Als ankerproject van het business-park heeft het hotel een magnetische werking op verdere concepten gehad, die tot een nieuw economisch centrum samen groeien“, zegt Blume. “Het congreshotel is tegelijkertijd het entree- en visitekaartje van Airport City.” Het huis biedt in twee zalen en 31 conferentie- en vergaderruimtes plaats voor 5.400 gasten, het heeft 533 kamers en is hiermee het grootste viersterrenhotel in Noordrijn-Westfalen. Het architectonisch veeleisende gebouwencomplex verlengt optisch de terminal van de luchthaven waarmee hij door middel van een passage is verbonden. Door het Maritim en de andere conferentiecentrums bij de airport – zoals bijvoorbeeld in het Sheraton hotel- heeft de locatie luchthaven zich tot een belangrijk congresscentrum ontwikkelt.

 

De Verein Deutscher Ingenieure (VDI), de grootste Europese ingenieursvereniging, heeft eveneens voor de standplaats Airport City gekozen en zijn hoofdvestiging direct naast het Maritim Hotel verplaatst. In de zomer van 2008 is de VDI naar zijn nieuwe gebouw verhuisd, met de bouw van die in Juni 2006 begonnen werd. In het kantoorcomplex met ongeveer 12.000 vierkante meter aan benut kantooroppervlak, hebben 500 medewerkers hun nieuwe werkplek gevonden. De VDI organiseert jaarlijks 650 informatieve evenementen en bijscholingsseminaries voor 300 thema's.

 

De Züblin Development GmbH heeft ook voor investeringen in Airport City gekozen. Zij heeft onder andere een vijf verdiepingen tellende nieuwbouw van kantoren met 5.700 vierkante meter bedrijfsruimte en ondergrondse parkeergarage ontwikkeld. Het gebouw was eind 2007 klaar en is sindsdien verhuurd. Een voorbeeld voor de huurders: Het röntgen- en high-tech medisch instituut “radprax” gebruikt ongeveer 2.200 vierkante meter in het gebouw. Het buitengewone standplaats en het grote succes van het verhuren heeft Züblin bewogen om in een tweede bouwfase nog een soortgelijk gebouw van 6.200 vierkante kilometer met de naam “Le Ciel” te bouwen, dit was eind 2008 klaar. Het WTS AG, een internationaal opererend belastingadvies maatschappij, heeft bijvoorbeeld twee etages gehuurd.


Bovendien heeft de Strabag Real Estate GmbH, voorheen Züblin Development GmbH, op Airport City een derde perceel voor het project “Airport Garden’s” aangekocht en afgebouwd. De bruto verdiepingsoppervlakte bedraagt 14.000 vierkante meter. Omdat al eerste successen van het verhuren vermeldt kunnen worden, is aantenemen, dat het object waarschijnlijk tot het einde van het jaar compleet verhuurd zal zijn.


Ook de firmagroep Gottfried Schultz heeft een perceel van 7.750 vierkante meter op Airport City aangekocht. In november 2008 werd daar het grootste Porsche-centra van Duitsland geopend, waar in een showroom van 2.500 vierkante meter de totale productieaanbod van de sportwagenfabrikant tentoongesteld wordt.


De firma CFI, Concept für Immobilien GmbH, Frankfurt, heeft in 2008 twee gebouwen, Airport Office I en II, afgebouwd, verhuurd en vervreemdt. Op grond van deze successen heeft de CFI besloten verdere investeringen op Airport City aftesluiten en nog een perceel van ongeveer 2.300 vierkante meter aantekopen. Hierop werdt het project Airport Office III gerealiseerd, een zesverdiepingen tellend kantoorgebouw met een bruto etageoppervlak van ongeveer 5.100 vierkante meter. Het gebouw is al gedeeltelijk verhuurd.


De Development Partner AG heeft 2009 een markante administratie gebouw, het “Airgate”, met 5.000 vierkante meter bruto verdiepingsoppervlak afgebouwd. Het administratie gebouw is grotendeels al verhuurd, onder ander aan een internationaal bekend architectenbureau, een bedrijfsadvisering en een internationaal agerend advocatenkantoor. Het zevenverdiepingen tellende onroerend goed vormt, samen met het Maritim-Hotel, het entree naar Airport City.


Ten zuiden van het VDI administratie gebouw is de Frankonia Eurobau Projektentwicklung GmbH van plan een office-gebouw met de naam “Panta Rhei” te realiseren. Het begin van de bouwwerkzaamheden is gepland voor het voorjaar 2011.
Direct naast “Airport Garden’s” is de Dr. Greve Bau und Boden AG van plan het administratie gebouw “Airpark” met circa 13.800 vierkante meter bruto verdiepingsopper-vlakte te realiseren.


Voor de vestiging Düsseldorf van de Siemens AG heeft de Hochtief Projektentwicklung GmbH, Essen, een administratie gebouw met circa 11.500 vierkante meter bruto verdiepingsoppervlakte opgericht. Vanaf october 2010 zallen daar meer dan 600 personeelleden werken.


Als een infrastructuur maatregel voor Airport City heeft de Flughafen Düsseldorf Immobilien GmbH al einde 2005 de ondergrondse parkeergarage P 8 met ongeveer 1.850 parkeerplaatsen als eerstes project gebouwd. De afdekking van de ondergrondse parkeergarage vormt het “Maritim-Platz” waarop naast rotondes en toegangsstraaten ook plantsoenen met boomgroepen opgericht werden.

 

Airport – meer dan luchtverkeer

De ontwikkeling van de onroerende goederen geeft voor de luchthaven van Düsseldorf een belangrijke bouwsteen van de concernstrategie weer. Het is de bedoeling, de standplaats gestructureerd en consequent uit te breiden.  De kern hierbij is de ontwikkeling van Airport City. Düsseldorf luchthaven heeft de gezamenlijke conceptie door de betrokkenheid van het architectenbureau JSK, die al voor de nieuwbouw van het terminal verantwoordelijk was, ontwikkelt.De Flughafen Düsseldorf GmbH breidt haar dienstverlening voor het luchtverkeer voortdurend uit. Een belangrijk groeisegment is bijvoorbeeld de non-aviation-handel. “Wij zullen onze aanbiedingen verder uitbreiden, nieuwe producten ontwikkelen en onze plannen aan de behoeften van onze klanten aanpassen”, zegt Blume.


Düsseldorf Airport City in één oogopslag

Volledige project
Oppervlakte: 232.000 m²
Ligging: zuidwest in onmiddellijke nabijheid van de terminal
Periode van realisering: tot 2016
 
Kantoorpark
Bruto verdiepingoppervlak: 250.000 m²
Bouwlichaam: 3.000 tot 30.000 m²
Ontwikkeling: Luchthaven Düsseldorf Immobilien GmbH
Realisering van de gebouwen: Investeerders
 
Projecten - Realisering
Ondergrondse parkeergarage P8: afbouw 2005
Maritim congreshotel: afbouw 2007
Züblin Development GmbH: Airport I: afbouw 2007; Le Ciel: afbouw 2008
CFI Conzept für Immobilien GmbH: Airport Office I & II: afbouw 2008; Airport Office III: afbouw 2009
VDI-centrale: afbouw 2008
Porsche-centrum Düsseldorf: afbouw 2008
Development Partner AG: Airgate: afbouw 2009

 
In aanbouw zijnde
Strabag Real Estate: Airport Garden’s: afbouw vermoedelijk in 2010
Hochtief Projektentwicklung GmbH: Siemens: afbouw vermoedlijk in 2010

 

In de planning
Frankonia Eurobau AG: Panta Rhei: in de planning
Dr. Greve Bau und Boden GmbH: Airpark: in de planning


Meer informatie vindt u onder www.dus-airportcity.de.