Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 1.300.000 accommodaties over de hele wereld.

Rotterdamse burgemeester Aboutaleb bezoekt tentoonstelling in Osaka

Verkeersbalans 2010: Düsseldorf International registreert een toename van meer dan een miljoen passagiers; voor het eerst ongeveer 18.981.000 vliegpassagiers

De luchthaven van Düsseldorf zal het verkeersjaar 2010 met een nieuw passagiersrecord afsluiten. Ongeveer 18.981.000 vliegpassagiers maakten in het afgelopen jaar gebruik van de grootste airport van Noordrijn-Westfalen - in 2010 startten en landden ongeveer 206.500 vliegtuigen in Düsseldorf. In vergelijking tot het vorige jaar komt dit met een duidelijke plus van 6,7 procent van het aantal passagiers overeen en 0,6 procent bij de vliegbewegingen. "Met een toename van meer dan een miljoen passagiers bereiken we een uitstekend verkeersresultaat en een nieuwe topwaarde in de geschiedenis van de luchthaven van Düsseldorf", benadrukt Christoph Blume, woordvoerder van de bedrijfsleiding van de luchthaven. De luchthaven van Düsseldorf in hiermee in vergelijking tot 2010 in absolute cijfers, sterker gegroeid dan alle andere luchthavens in Noordrijn-Westfalen.

Ondanks de strenge winter, de aswolk of zeer veel stakingen binnen Europa, is de duidelijke groeitrend op de luchthaven van Düsseldorf, die halverwege 2009 is begonnen, doorgegaan. In 2010 kon de airport van Düsseldorf zijn leidende positie in Noordrijn-Westfalen met een marktaandeel van 53 procent bij de passagiers duidelijk versterken. De luchthaven kon ook de marktaandelen voor passagiers in Duitsland 0,2 procentpunten of 1,7 procent (tot ongeveer 10 procent) omhoog laten gaan.

Vooral de knooppuntstrategie met Lufthansa, Air Berlin en hun netwerkpartners heeft zich verder geloond. Zo nam het overstapvolume in Düsseldorf in vijf achtereenvolgende jaren toe, elke tiende passagier in de hoofdstad van de deelstaat Noordrijn-Westfalen stapt inmiddels al over.  "Deze ontwikkeling stabiliseert blijvend het hele routenet in Düsseldorf en bevordert bovendien duidelijk het verkeer voor de lange routes", benadrukt Christoph Blume. Zo biedt Düsseldorf International de vliegpassagiers reeds meer intercontinentale vluchten aan dan alle andere Duitse verkeersluchthavens samen, uitgezonderd de knooppunten Frankfurt en München.

Gedurende dit jaar zijn luchtvaartmaatschappijen vanaf Düsseldorf in het algemeen duidelijk efficiënter onderweg. De airlines laten een hogere benutting van hun vliegtuigen zien dan vorige jaren en zetten grotere vliegtuigen in. Het positieve resultaat: een duidelijke toename van het aantal passagiers bij ongeveer dezelfde constante vliegbewegingen.

Nieuwe bestemmingen, nieuwe airlines, meer capaciteit

In 2010 werd de luchtdienstregeling vanaf Düsseldorf met zeer veel nieuwe bestemmingen en airlines uitgebreid. Luchtvaartmaatschappij Air Berlin begon bijvoorbeeld in de loop van 2010 met zeven nieuwe routes (bijvoorbeeld naar Tel Aviv en San Francisco), Lufthansa nam zes nieuwe Europese verbindingen (bijvoorbeeld Lissabon of Edinburgh) op. Er kwam ook meer capaciteit richting Azië en Noord-Amerika. Zo zet airline Emirates nu grotere vliegtuigen naar het knooppunt Dubai in op haar verbinding in de middag (Boeing 777 in plaats van A330), Delta vliegt nu voor de eerste keer ook tijdens het winterseizoen dagelijks naar het Noord-Amerikaanse luchtverkeersknooppunt Atlanta.

Ook zijn er vanaf Düsseldorf nieuwe bestemmingen in Duitsland en in het Europese buitenland: Airline EasyJet breidde haar engagement in Düsseldorf met telkens een dagelijkse vlucht naar Londen (LGW) en Rome uit, sinds dit jaar vliegt Air France dagelijks naar Toulouse (tot 26 februari dagelijks behalve zaterdag), door de opname van wekelijkse verbindingen naar Omsk, Orenburg en Cheliabinsk, breidde Orenair haar routeportfolio naar Rusland uit. Luchtvaartmaatschappij InterSky biedt dagelijks tot twee verbindingen naar Friedrichshafen aan.

Meer service en een verbeterde infrastructuur

De succesvolle verbinding van lucht- en spoorwegverkeer is een groot voordeel voor de standplaats van de luchthaven van Düsseldorf die met een verandering in de dienstregeling van de Duitse Spoorwegen in december een grotere waarde heeft gekregen. Dagelijks rijden er meer dan 390 treinen naar de airport. Hiermee is luchthaven Düsseldorf vanuit meer dan 150 treinstations zonder over te stappen in het regelmatige verkeer te bereiken. De extra verbinding om het uur met de regionale express RE2 naar het noordelijke Roergebied en naar het Münsterland is nieuw.

Ook wat de service betreft, is er dit jaar weer wat verandert. De uitgebreide parkeerservice via het internet is bijvoorbeeld zeer goed ontvangen: In 2010 werden 88.000 parkeerplaatsen online gereserveerd.  De succesvolle parkeeraanbieding „Holiday Special“ met gunstige prijzen voor vakantiegangers al vanaf 39 euro per week, dat sinds 2008 al bestaat, zal ook in het komende jaar doorgaan. Hierbij zijn de tarieven voor lang parkeren nog aantrekkelijker omdat ze telkens nog een dag langer gelden bij onveranderde prijzen (één week: 39 euro, twee weken:  49 euro, drie weken 59 euro)

Nieuw gastronomieconcept

De airport heeft gedurende dit jaar bovendien zijn gastronomieconcept klaar. Het bevat negen outlets in het openbare gebied van de terminal alsook op vertrekpier C. De airport ageert met het nieuwe model niet als beheerder, maar als vormgever en ondernemer. Als investeerder en eigenaar kan hij actief mee beslissen over een managementovereenkomst op gebieden zoals aanbod, kwaliteit, prijsvorming, service en concept.  De Zwitserse restaurantketen Marché International is de beheerder van de nieuwe gastronomie-eenheden. Nog twee nieuwe restaurants – beide door het luchthavenrestaurant Stockheim GmbH & Co. KG beheerd– versterken het gastronomieaanbod van de airport.

Bouwprojecten op de luchthaven

Een infrastructuurproject dat gedurende dit jaar werd voortgezet, bestaat uit het maken van vervangende oppervlakken voor verloren gegane en toekomstig wegvallende parkeerplaatsen voor vliegtuigen. In april 2008 waren als gevolg van de bouw van vliegtuighal 7 in het oostelijk gebied van het voorterrein, parkeerplaatsen voor vliegtuigen verloren gegaan.  Er vonden en vinden nog steeds extra verplaatsingen van grote vliegtuigen en vrachtvliegtuigen plaats. Bovendien houdt het project rekening met de geplande bouw van nog een hangar, hal 11. Voor in totaal 14 parkeerplaatsen moet hiermee een vervanging in de verhouding 1 : 1 in het westelijke voorterrein worden gemaakt. De onteigeningsprocedure voor de bouwonderdelen 2 en 3 van het project „Ersatzfläche Vorfeld West“ loopt nu.

Bovendien heeft de luchthaven de verbouwing van vertrekpier C dit jaar kunnen afsluiten.

Businesspark Airport City verder in de lift.

De Düsseldorf Airport City had ook dit jaar weer de wind vol in de rug. Het eerste bouwonderdeel met meer dan een derde van het totale oppervlak van het vastgoedpark is reeds gerealiseerd. Er is verder een gestage groei van het aantal hoogwaardige huurders in Airport City. Zo heeft Siemens AG afgelopen herfst haar vestiging in het businesspark op de luchthaven verplaatst en de fabrikant voor keukenmeubelen ALNO AG kon zijn nieuwe hoofdkantoor in het Airport Office I openen. De Gea Group AG, een systeemaanbieder voor het maken van voedingsmiddelen en energie uit Bochum die zijn beheer van het concern in het businesspark verplaatst, wordt ook een nieuwe huurder in het voorjaar.

Werkmotor luchthaven

Het toegenomen passagiersherstel tekent zich ook af in het aantal arbeidsplaatsen. Er werken in totaal ongeveer 18.200 mensen op de luchthavenstandplaats -  meer dan ooit. In 2009 waren het er nog 17.500. Binnen een jaar zijn hiermee op de airport per week gemiddeld 14 nieuwe vacatures ontstaan. Dat is het resultaat van de laatste peiling voor werkplaatsen die het instituut voor handelsonderzoek GmbH in opdracht van de luchthavenmaatschappij heeft uitgevoerd. "Het actuele onderzoek van IfH heeft opnieuw bewezen dat de luchthaven als grootste arbeidsplaats van Düsseldorf aanzienlijke werkimpulsen voor heel Noordrijn-Westfalen geeft", benadrukt Christoph Blume.

Perspectief 2011

De airport van  Düsseldorf begint het komende jaar optimistisch – ondanks uitvallen van vliegtuigen als gevolg van het vroege en strenge begin van de winter. „Düsseldorf International zit op een uitstekende koers en wij zullen onze marktpositie verder uitbreiden", zegt Blume. „Ons zakelijk model gaat verder uit van een kwalitatieve en blijvende groei met een mix van internationale netvervoerders alsook geselecteerde low-cost-aanbiedingen.“

Er bestaat al een hele lijst met positieve signalen voor de luchtdienstregeling. Een echte highlight: Air China zal Düsseldorf nonstop met Peking verbinden. De luchtvaartmaatschappij, lid van Star Alliance, vliegt vanaf 27 maart drie maal per week - dinsdags, vrijdags en zondags - met een Airbus A330-200 naar de Chinese hoofdstad. Vanaf 23 juni komt er een vierde wekelijkse vlucht bij die donderdags plaats vindt. Voor zakenreizigers en toeristen is de nieuwe verbinding naar Azië even aantrekkelijk en betekent een verdere stijging van de kwaliteit voor het luchtverkeersknooppunt Düsseldorf International .

Bovendien breiden luchtvaartmaatschappijen hun verre routes vanaf Düsseldorf uit en versterken het knooppunt Düsseldorf nog meer. Lufthansa zal bijvoorbeeld haar frequenties op de bestaande routes verhogen en grotere vliegtuigen inzetten. Air Berlin zal het hele jaar door naar New York vliegen en de Codeshare-vluchten met de Oneworld-alliantie-partners Finnair en American Airlines uitbreiden. Bovendien breidt Air Berlin haar Italië-programma uit met dagelijkse vluchten naar Verona en driewekelijkse verbindingen naar Bari en Olbia.

Düsseldorf zal met het Portugese TAP nog een nieuwe luchtvaartmaatschappij kunnen begroeten. De luchtvaartmaatschappij, lid van Star Alliance, verbindt vanaf 28 maart en daarmee precies op tijd voor het begin van de luchtdienstregeling voor de zomer, Düsseldorf International vijf maal per week met Lissabon. De passagiers van het twee-na-grootste luchtverkeersknooppunt van Duitsland profiteren door de verbinding tegelijkertijd ook van een betere verbinding met Brazilië en Latijns-Amerika.

Steun van de politiek geëist

Christoph Blume doet een beroep op de politiek van de deelstaat om de betekenis van het luchtverkeer voor Noordrijn-Westfalen als leidende Duitse industriestandplaats in acht te nemen. "De internationale bereikbaarheid van het land is de sleutel voor de toekomst van Noordrijn-Westfalen. De luchthaven Düsseldorf is in staat en ook ertoe bereid om verdere passende intercontinentale verbindingen naar de belangrijkste economische gebieden in de wereld op te bouwen. De steun van de regering van de deelstaat voor deze bestemmingen zou behulpzaam en welkom zijn", benadrukt Blume.

Richting de landelijke politiek beklemtoont hij dat de invoering van de luchtverkeersbelasting de hele branche zwaar zou belasten. „Het is absoluut onbegrijpelijk waarom de luchtverkeersbranche, die zichzelf voor honderd procent financiert, nu als enige verkeersdrager met een extra heffing naar de kassa moet gaan. Bij deze Duitse eilandoplossing moet er rekening mee worden gehouden dat er jaarlijks ongeveer zes miljoen passagiers minder van de Duitse luchthavens gebruik zullen maken en ongeveer 5.000 arbeidsplaatsen zullen verdwijnen", zegt Blume.