Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 1.300.000 accommodaties over de hele wereld.

In de zee voor de kust van Nabeul is de stad Neapolis ontdekt

Iswanto Hartono bevraagt het voortbestaan van monumenten in de Oude Kerk

President Trump suggereerde deze maand dat de beeldenstorm in de VS een glijdende schaal van geschiedvervalsing is. Hij zei: 'Je verandert de geschiedenis, de cultuur.' Historici wezen de president terecht: niet het verleden verandert, maar de manier waarop we ons dit verleden herinneren.

Samen met de Indonesische kunstenaar Iswanto Hartono ontwikkelde de Oude Kerk een tentoonstelling in het kader van het EUROPALIA ARTS Festival 2017. Van 29 september tot en met 15 november 2017 verbindt Iswanto Hartono de geschiedenis van de Oude Kerk met het koloniaal verleden van Indonesië, vanuit een antropologisch en archeologisch perspectief.

Speciaal voor de Oude Kerk creëert Iswanto Hartono een aantal site-specifieke werken. Binnen dit monumentale gebouw overdenkt de kunstenaar het thema van kolonisatie dat onlosmakelijk met de geschiedenis van de Oude Kerk verbonden is. Kijk maar naar de vele praalgraven van de zeevaarders die op pad gingen om de wereld te koloniseren. Het waren deze mannen die als nationale helden geëerd werden, maar die inmiddels ook symbool staan voor een etnocentrische toe-eigening van de ‘ander’, op grond van een eigen cultureel perspectief.

Hartono bestudeerde de monumenten in de Oude Kerk en bracht deze in relatie tot de ontheemde monumenten op Banda (Molukken, Indonesië). Ooit werden deze door de Nederlanders opgericht om gebeurtenissen of daden te memoreren die buiten de context van de gekoloniseerde culturen vielen. Tegenwoordig vragen we ons af wat deze monumenten exact herdenken. De verschrikkelijke annexatie, slavernij en onderdrukking? Of louter de aanwezigheid van een overheerser? In het licht hiervan creëert de kunstenaar nieuw werk dat ons bewust maakt van een koloniale historie, een verleden dat tegenwoordig zo vaak bewust vergeten wordt. In de loop van de tentoonstelling zal het werk langzaam vergaan, net zoals bepaalde culturen en tradities in Indonesië verdwenen zijn. En net zoals dit verleden nog amper erkend wordt door de Nederlanders.                                                                                                       

De tentoonstelling vindt plaats in een aantal stijlkamers van de Oude Kerk en opent op 28 september 2017 van 17-20 uur in aanwezigheid van de kunstenaar. In een korte stellingname verdedigen twee historici het voortbestaan van (inmiddels) controversiële monumenten.

Met zijn interdisciplinaire praktijk concentreert Iswanto Hartono zich voornamelijk op thema’s zoals geschiedenis, tijd, ruimte en stedelijkheid. De kunstenaar, opgeleid als architect, heeft een grote interesse in structuur en vorm en in alternatief gebruik van een ruimte. Hartono streeft naar een kritisch bewustzijn van een ruimte, onderzoekt wat dit begrip ‘ruimte’ nu eigenlijk inhoudt en hoe wij het als vanzelfsprekend ervaren. Hartono is in het bijzonder geïnteresseerd in Indonesische tradities en een geschiedenis die tegenwoordig vaak vergeten wordt. Ook in eerdere projecten stond het onderwerp van kolonisatie en de strijd om identiteit in een hedendaags Indonesië centraal.

Verken Amsterdam voor of na de expositie . . .

Oude Kerk
De Oude Kerk startte in 2012 met een interhistorisch programma waarin hedendaagse kunst en geschiedenis een relatie aangaan. Inmiddels heeft zij zich op dit gebied een nog steeds groeiende reputatie verworven. De spraakmakende installaties genereren een rap toenemend nieuw publiek voor de kunst; in de Oude Kerk staat de kunstervaring centraal. De projecten in de Oude Kerk ontstaan altijd op de plek zelf (site-specifiek), vanuit cultuurhistorische waarden, zijn doorgaans omvangrijk (de kerk telt 3000 m2) en zorgvuldig gemaakt: het gebouw uit 1306 kent een strikte gebruiksaanwijzing. Buurt en omgeving worden bij de totstandkoming van nieuw werk actief betrokken.

Europalia
Sinds 1969 biedt de Brusselse kunstbiënnale EUROPALIA ARTS FESTIVAL belangstellenden de gelegenheid om de kunst en cultuur van een gastland te ontdekken. Dit jaar ligt de focus op Indonesië. In het kader van EUROPALIA programmeert de Oude Kerk, die in het verleden via de zeevaart nauw met Indonesië verbonden was, een tentoonstelling die onze gezamenlijke geschiedenis aan het licht brengt.

Praktische informatie
Iswanto Hartono
curator: Jacqueline Grandjean
29 september 2017 t/m 15 november 2017
Oude Kerk, Oudekerksplein (wallen), Amsterdam
prijs: 10 euro (Museumkaart, Vrienden van de Oude Kerk, ICOM card, I Amsterdam city card, stadspas vrij entree)
openingstijden: dagelijks 10 - 18 uur m.u.v. zondag 13 - 17:30 uur

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

www.oudekerk.nl

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.