Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 1.300.000 accommodaties over de hele wereld.

Brussels Airlines en Club Med hebben samenwerkings overeenkomst twee jaar verlengd.

De ogen van de hele wereld waren de afgelopen maand op Brazilië gericht. Naast spannende wedstrijden en prachtige doelpunten, heeft het WK Brazilië nog veel meer opgeleverd.

Zo bezochten ruim 1 miljoen buitenlanders uit 203 landen het land, levert het voetbaltoernooi naar schatting 10 miljard euro op voor de Braziliaanse economie, zijn er 1 miljoen extra banen gecreëerd en gaven Nederlanders gemiddeld 148 euro per elektronische transactie uit. Het WK 2014 in cijfers!


Uit alle delen van de wereld trokken mensen deze zomer naar Brazilië om het WK met eigen ogen te beleven. Uit gegevens van de federale politie blijkt dat 484.453 toeristen Brazilië via de luchthavens, havens en landgrenzen hebben bezocht in de periode van 1 tot 20 juni 2014. Een stijging van 121 procent ten opzichte van mei 2014. Naar schatting heeft Brazilië in totaal ruim 1 miljoen buitenlandse toeristen uit 203 landen ontvangen tijdens het WK. Deze toeristen verbleven gemiddeld 13 dagen in het land. Volgens voorlopige gegevens van de Centrale Bank van Brazilië van 18 juni hebben buitenlanders 268 miljoen euro besteed in Brazilië ten tijde van het WK. Een stijging van 24 procent ten opzichte van juni 2013. Volgens Cielo, het bedrijf dat elektronische betalingen uitvoert in Brazilië, waren de Nederlanders met stip nummer één in de gemiddelde uitgaven per aankoop per persoon, namelijk gemiddeld 148 euro per elektronische transactie.

3,4 miljoen toeschouwers
Tijdens het WK zijn 64 wedstrijden gespeeld in 12 stadions. In totaal hebben 3,4 miljoen mensen de wedstrijden aanschouwd. Het gemiddelde was 52.760 toeschouwers per wedstrijd. Uit onderzoek van het Ministerie van Toerisme, onder 6.627 buitenlandse respondenten die het WK bezochten, blijkt dat 95 procent aangeeft terug te willen keren naar Brazilië. Bovendien was 92 procent van de toeschouwers zeer tevreden over het comfort en de veiligheid van de stadions.

10 miljard euro voor economie
In totaal levert het WK naar schatting 10 miljard euro op voor de Braziliaanse economie, zo blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Economisch Onderzoek (FIFE) in opdracht van het Ministerie van Toerisme. Uit gegevens van hetzelfde instituut blijkt dat het WK Brazilië 1 miljoen banen heeft opgeleverd. Het gaat om 710.000 vaste dienstverbanden en 200.000 tijdelijke banen.

Buitenlandse ondernemers
Apex-Brazilië heeft de belangstelling van buitenlandse ondernemers om zaken te doen in Brazilië gemeten. Volgens de president van Apex, Maurício Borges, levert het WK naar verwachting het komende jaar 4,4 miljard euro op in meer dan 70 economische sectoren. Door de Confederations Cup vorig jaar is er volgens Apex 2,2 miljard euro gegenereerd.

Bezettingsgraad hotels 80 procent
Volgens het FOHB (Hotel Operators Forum van Brazilië), was de gemiddelde bezettingsgraad van hotels in de 12 speelsteden tijdens de groepsfase 80 procent. In aanloop naar het WK zijn er zo’n 108.00 hotelkamers geboekt en op 30 juni waren er in alle speelsteden meer dan 450.000 kamers bezet. Brazilië zal minstens 422 nieuwe hotels opzetten, waardoor er 70.531 extra hotelkamers worden gecreëerd in 2016, door investeringen van Brazilië in de sector Hotels and Resorts.

16,7 miljoen passagiers op luchthavens
Tijdens het WK zijn er 16,7 miljoen passagiers via de 21 luchthavens van de 12 speelsteden vervoerd. Met een dagelijks gemiddelde van 485.000 passagiers. Brazilië heeft veel geïnvesteerd in haar infrastructuur. Dankzij een investering van 3,7 miljard euro is de capaciteit van Braziliaanse luchthavens ten opzichte van 2011 gestegen met 70 miljoen passagiers. De huidige capaciteit is 285 miljoen mensen per jaar. Aan het einde van 2014, als de luchthaven Viracopos klaar is, zal dit aantal nog eens met 10 miljoen stijgen.

Trending topic
Wereldwijd hebben zo’n 3,6 miljard mensen over de hele wereld naar het WK gekeken via verschillende kanalen. Ook op social media was het WK een trending topic. Wereldwijd werden er tijdens de 64 wedstrijden 48,5 miljoen foto’s via mobiele telefoons verstuurd. Uit gegevens van Facebook blijkt dat er meer dan 3 miljard gesprekken over het WK zijn gevoerd.


Nederlandse Speelsteden in de schijnwerpers
De speelsteden stonden dit WK in het bijzonder in de schijnwerpers, waaronder natuurlijk de Nederlandse speelsteden.

Salvador
Uit gegevens van de stad Salvador van maandag 7 juli blijkt dat 700.000 mensen de wedstrijden in het Fonte Nova stadion hebben bijgewoond, waarvan 70.000 buitenlanders. Uit een enquête onder 2077 toeristen in Salvador blijkt dat 94 procent graag wil terugkeren naar de stad. De gemiddelde bezettingsgraad van hotels was 90 procent.

Porto Alegre
350.000 toeristen, waarvan 160.000 uit het buitenland, bezochten Porto Alegre tijdens het WK. De gemiddelde bezettingsgraad van hotels was 80 procent.

São Paulo
São Paulo werd bezocht door in totaal 500.000 toeristen waaronder 200.000 buitenlanders. De impact van het WK op het toerisme in São Paulo is 313 miljoen euro, veel meer dan de oorspronkelijke schatting van 231 miljoen euro. Volgens de gemeentesecretaris van Toerisme Zaken en de voorzitter van SPTuris, Wilson Poit, zal  de stroom van toeristen de komende jaren stijgen met 20 procent per jaar als gevolg van de zichtbaarheid die de stad kreeg door het WK.


Over Embratur
Embratur - het Nationale Verkeersbureau van Brazilië - is een agentschap dat onder het Braziliaanse Ministerie van Toerisme ressorteert. Zij richt zich op de internationale promotie en marketing van specifieke reisbestemmingen, toeristische services en producten in Brazilië. Embratur wil de sociale en economische ontwikkeling van het land bevorderen door het internationale toerisme naar binnenlandse bestemmingen te stimuleren.  Hieraan geeft zij invulling door middel van ‘Aquarela’: een strategie met concrete activiteiten voor de internationale promotie van Brazilië. Voor meer informatie:  www.visitbrasil.com
 

Toon hotels in deze steden:
Toon hotels staten in de buurt van:

Andere artikelen Tour de France 2017