Er zijn vijf belangrijke trends in content marketing. Deze ontwikkelingen bieden kansen voor zowel B2C en B2B-marketing.

Live streaming
1. Live streaming zal groeien in populariteit. Zelf opgenomen video blijft populair. Facebook Live YouTube Live, en Snapchat bieden eenvoudig te gebruiken platforms voor het hosten van live-product briefings, tours, tutorials, het lanceren vanproducten en evenementen en nog veel meer content.

Virtual reality
2.Virtual reality kan sterk groeien. Sommige bedrijven zijn begonnen met behulp van VR voor de presentatie van producten en diensten. The North Face – het outdoor kleding bedrijf – gebruikt VR-technologie al om de producten en de atleten die het dragen bekend te maken. Dit kan een krachtige manier zijn om producten en diensten te demonstreren. Deze technologie zal waarschijnlijk op korte termijn nog niet beschikbaar zijn voor kleine en middelgrote bedrijven. Deze technologie zal snel goedkoper worden en ook voor kleinere bedrijven haalbaar.

E-mail nieuwsbrieven

3. De meeste B2B marketeers gebruiken e-mail nieuwsbrieven om potentiële klanten te bereiken en informatie te delen met klanten. Als je overweegt te starten met een nieuwsbrief dan is 2017 waarschijnlijk een goed moment om te starten. De techniek van e-mail marketing loopt nog lang niet op zijn laatste benen en biedt nog veel mogelijkheden.

 

Storytelling
4. Storytelling is een belangrijk onderdeel van content marketing geworden. Goede storytelling in het toerisme en bij evenementen is meer dan alleen een case study – doelgroepen horen graag een verhaal dat voor hun op maat is gesneden. Digital storytelling is een vorm van digitale media productie die het mensen mogelijk maakt om aspecten van hun marketing verhaal te delen.
Deze media gebruiken filmtechnieken (full-motion video met geluid), foto's, audio of een van de andere vormen van niet-fysieke media (materiaal dat uitsluitend uit elektronische bestanden bestaat) waarmee anbieders een verhaal kunnen vertellen of een idee presenteren. In het toerisme kan dat dan mooi een product, dienst of evenement zijn.


Ad blockers
5. Ad blockers zijn een gevolg van een algemene afkeer voor dwingende online reclames waardoor het steeds moeilijker wordt om consumenten te bereiken met banners, pop-ups, betaalde advertenties en pop-unders. Maar deze trend loopt al een tijdje. 2016 wordt het jaar waarin het blokkeren van advertenties van de grond komt. Het was het jaar waarin de consument eindelijk genoeg had en zelf het heft in eigen handen neemt. Reclame en advertenties zullen niet verdwijnen maar zullen gewoon evolueren – zoeken naar een innovatieve oplossing.