Als publicist over reizen en als reisblogger ontvang je van PR bureaus met zekere regelmaat een uitnodiging voor een persreis.

Dat is heel aardig, maar met een goede voorbereiding en uitwerking kan het resultaat beter zijn - voor beide partijen wel te verstaan.

Dus van mijn kant  een tweetal aanbevelingen/tips voor PR-bureaus.

1. Ga ervan uit dat voor mij tijd ook geld is.
Als publicist ben ik er niet niet alleen om aardig werk te doen en vooral veel publiceren over de persreis. Probeer te begrijpen dat mijn website/blog een zakelijke activiteit is en ik niet in dienst ben van een krant of uitgever. Ga er dus niet altijd van uit dat ik alles gratis kan doen. Ik neem aan dat en PR bureau ook niet gratis werkt voor de opdrachtgever.
"Een persreis duurt in het algemeen een dag of vier. Dat zijn dan  4 werkdagen van 8 uur per dag waar geen inkomsten tegenover staan. De reis is veelal dan wel gratis en geheel verzorgd, maar als je zelfstandige blogger/journalist bent, wordt er niets verdiend en maak je eigenlijk alleen maar kosten."

2. Probeer te begrijpen dat ook ik het druk heb.
Geloof het of niet, maar naast mijn activiteiten voor PR-bureaus heb ik iedere dag ook andere activiteiten. Stuur daarom niet "at random" wat uitnodigingen om te kijken wie er reageert om vervolgens een x-aantal mensen uit de respons af te schrijven als niet interessant.
"De laatste maanden is het me enkele keren overkomen dat ik een uitnodiging voor een persreis ontvang om vervolgens - na inschrijving -  (te) laat te vernemen dat "er heel veel inschrijvingen" waren en dat je niet aan de reis kunt deelnemen".

Uit Persreis Drvengrad-Kustendorf - West Servie

 

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

Kaart van Drvengrad of Küstendorf