Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 2.330.186 accommodaties over de hele wereld.

Kreta is het grootste en meest zuidelijke eiland van Griekenland. Het heeft voor ieder wat wils.

Maastricht heeft het meest aantrekkelijke toeristische imago en wordt als topper op culinair gebied gezien. Dat blijkt uit onderzoek van LAgroup en NBTC-NIPO Research.

Zij ondervroegen ruim vijfhonderd Nederlanders over Amsterdam, Breda, Den Haag, Dordrecht, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Hengelo, 's-Hertogenbosch, Hilversum, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Schiedam, Tilburg, Utrecht en Zwolle.

Maastricht
Maastricht kwam als beste naar voren in het onderzoek. Deze positie dankt de stad aan de hoge verwachtingen van de respondenten ten aanzien van de sfeer, de winkelmogelijkheden en het horeca-aanbod.

Ook op culinair gebied behaalt Maastricht de toppositie. Op een schaal van één tot en met tien krijgt Maastricht een 8,5 voor haar aanbod van terrassen, een 8,2 voor het restaurantaanbod en een acht voor het caféaanbod.

Op het gebied van hotels deelt Maastricht de eerste plaats met Amsterdam en scoren beide steden een 7,9.

Top vijf
De andere plekken in de top vijf worden ingenomen door Amsterdam, 's-Hertogenbosch en op een gedeelde vierde plek Nijmegen en Groningen. "Het lijkt erop dat naast Amsterdam vooral middelgrote steden met een historische kern succesvol zijn in het creëren van een aantrekkelijk imago", aldus LAgroup.

"Tegelijkertijd zijn, behalve 's-Hertogenbosch, vier van de vijf steden universiteitssteden. Hiermee associëren de respondenten een bruisend karakter en een interessant (uitgaans)aanbod."

Slogans
Om de aantrekkelijkheid van steden te vergroten en zichzelf sterker te profileren, investeren gemeenten in citymarketing. Een mogelijkheid om dat te doen is het gebruiken van een slogan of onderscheidende kenmerken.

In het onderzoek scoort de spontane bekendheid van de slogans of kenmerken van de achttien onderzochte steden laag.

Alleen de slogans 'Er gaat niets boven Groningen' en 'I amsterdam' zijn spontaan bekend bij een redelijk groot aandeel van de respondenten (twintig procent bij Groningen en elf procent bij Amsterdam).

De slogans die men het beste vindt passen zijn 'Mediastad in het groen' voor Hilversum, gevolgd door 'World Port World City' voor Rotterdam en 'Maastricht, dat gun je jezelf'.

Bron:LAgroup en NBTC-NIPO Research

Veilig, snel, vertrouwd

Booking.com