Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 2.330.186 accommodaties over de hele wereld.

Kreta is het grootste en meest zuidelijke eiland van Griekenland. Het heeft voor ieder wat wils.

Uit onderzoek in opdracht van Amadeus naar Europese online reisbureaus komen de belangrijkste factoren voor verbetering winstgevendheid naar voren


Diepgaande onafhankelijke studie identificeert diversificatie van de inkomsten, verbeterde klantenervaring, automatisering en marketing kostenbeheersing als belangrijkste factoren voor een verbeterde winstgevendheid.
Uit onderzoek door Amadeus en Hermes Management Consulting blijkt dat ondanks de verbeterde positie van de Europese online spelers en het dichten van de kloof met hun Amerikaanse tegenhangers, er nog ruimte is voor verbetering met betrekking tot efficiency en rendement van de product mix.

Het doel van de studie was een beter inzicht te bieden van de operationele kostenstructuur van online reisbureaus en het identificeren van kansen om hun prestaties te optimaliseren.

Het onderzoek werd uitgevoerd met een steekproef van vijf middelgrote online reisbureaus uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië.

Het rapport identificeert vier belangrijke factoren die de efficiëntie van de onderzochte Europese online spelers te verbeteren en hun winstgevendheid te verhogen:
 
Inkomsten diversificatie: cross selling non-air
De Europese online agenten uit de steekproef moeten zich meer gaan richten op de marketing van non-air producten, die meer marges opbrengen (12,8% ten opzichte van 6,6% marge op luchtvaartboekingen). Non-air producten vertegenwoordigen 76% van de inkomsten van traditionele reisbureaus die zich richten op de vakantiemarkt. Amerikaanse online reisbureaus halen bijna 50% van hun inkomsten uit non-air producten (volgens PhoCusWright), maar voor de Europese online reisbureaus geldt slechts een percentage van 14% van hun bruto-omzet.

Betere winkelervaring
De algemene winkelervaring van reizigers kan verbeterd worden door meer relevante content, zodat een bezoek van de reiziger aan de website van een online reisbureau alle reiselementen kan bieden. Omdat de succespercentages van online reisbureaus erg laag zijn, zullen ze zich moeten onderscheiden door reizigers een ervaring te bieden waardoor ze vaker willen boeken en loyaliteit verhogen. De technologie moet worden aangepast om snel te kunnen reageren op trends en eisen van de klant.

Automatisering
Op dit gebied hebben de Europese online reisbureaus de afgelopen jaren veel verbeterd; desondanks blijft het een belangrijke factor m.b.t. kostenverlaging. Call centers, uitvoering en marketing zijn belangrijke gebieden waar de voordelen van een verbeterde efficiëntie en automatisering direct zichtbaar zijn.

Marketing kosten
Gemiddeld wordt 54% van de uitgaven van alle online reisbureaus aan marketing kosten besteed. Als je bedenkt dat daar slechts 1,22% succespercentage via online kanalen tegenover staat, blijken marketinguitgaven een enorme en inefficiënte kostenpost te zijn. Dit opgeteld bij het ontbreken van loyaliteitsprogramma’s en CRM-oplossingen, wijst erop dat het verwerven van nieuwe en het behouden van bestaande klanten een belangrijk aandachtspunt voor verbetering is.

Stéphane Durand, Director Online and Leisure van Amadeus, over het rapport: “Europese online agenten hebben in de afgelopen jaren veerkracht getoond door hun omzet jaarlijks te verhogen ondanks de economische neergang. Zij moeten nu een stap voorwaarts zetten om deze positieve trend om te zetten in omzetmogelijkheden. Onze unieke combinatie van content en de beste technologie heeft geresulteerd in een aantal zeer innovatieve oplossingen die online reisagenten wereldwijd hebben geholpen hun efficiëntie en winstgevendheid te verbeteren.”
Herman Goyanes, partner bij Hermes Management Consulting, voegt daar aan toe: “Als een van de belangrijkste leveranciers van technologie voor de reisbranche, begrijpt Amadeus dat een beter en dieper inzicht in haar klanten noodzakelijk is om te kunnen anticiperen en hen te helpen hun zakelijke doelstellingen te bereiken. Dit onderzoek, dat bedoeld is voor online reisbureaus om de wijze waarop ze zaken doen aan te scherpen, onderstreept de inzet van Amadeus voor de Europese online reissector.”
Het rapport kan worden gedownload via www.benelux.amadeus.com

Over Amadeus
Amadeus is de favoriete technologiepartner en transactieprocessor in de wereldwijde reisbranche.

Tot de klanten van Amadeus behoren aanbieders van reizen (o.a. luchtvaartmaatschappijen, hotels, autoverhuurbedrijven, spoorwegmaatschappijen, veerboot, cruise lines, verzekeringsmaatschappijen en touroperators), verkopers van reizen (reisbureaus en websites) en afnemers van reizen (bedrijven en individuele reizigers).

Amadeus opereert onder een transactie-gebaseerd business model dat IT-oplossingen biedt voor vrijwel alle spelers in de reisbranche.Het Amadeus systeem verwerkte meer dan 670 miljoen factureerbare transacties in 2009.

Amadeus heeft kantoren in Madrid (hoofdkantoor en marketing), Nice (ontwikkeling) en Erding in Duitsland (Operations - centrum voor gegevensverwerking) en regionale kantoren in Miami, Buenos Aires, Bangkok en Dubai. Op marktniveau onderhoudt Amadeus Customer Operations, via 72 lokale Amadeus organisaties, contacten met 195 landen.

Amadeus is genoteerd aan de effectenbeurzen van Madrid, Barcelona, Bilbao en Valencia en handelt onder het symbool “AMS.MC”. Het bedrijf heeft over het jaar dat eindigde op 31 december 2009 een omzet van EUR 2.461 miljoen en een EBITDA van EUR 894 miljoen gerapporteerd. De Amadeus groep heeft meer dan 9.300 mensen in dienst, die 123 nationaliteiten vertegenwoordigen, op de centrale kantoren.

Voor meer informatie over Amadeus:http://www.benelux.amadeus.com
Voor Amadeus Investor Relations Centre, surf naar: www.investors.amadeus.com
 

Veilig, snel, vertrouwd

Booking.com