Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 2.330.186 accommodaties over de hele wereld.

Kreta is het grootste en meest zuidelijke eiland van Griekenland. Het heeft voor ieder wat wils.

30 januari  – 9 mei 2010.  Al bijna 50 jaar verzamelt het Rijksmuseum decoratieve kunst uit de  Art Nouveau periode. 1890-1920. Deze topcollectie is echter al geruime tijd niet geëxposeerd. Een aantal objecten en ensembles is zelfs nog nooit aan het publiek getoond.

Singer Laren is dan ook verheugd om de tentoonstelling Art Nouveau uit het Rijksmuseum te kunnen presenteren.   De tweede ‘Gouden Eeuw’ van de decoratieve kunsten in Nederland wordt op spectaculaire wijze in beeld gebracht door vormgever Maarten Spruyt.  Hij brengt de meubels, ceramiek, zilver, sieraden, glaswerk, textiel en grafiek van rond 1900 opnieuw tot leven.
 
Van ‘Lelijke Tijd’ naar ‘Nieuwe Kunst’
Het 19de-eeuwse interieur hing aan elkaar van stijlherhalingen en ontbeerde daardoor een eigen gezicht. De economische hausse na 1875 bracht daar verandering in. Het zelfbewustzijn groeide en de nieuwe tijd ging gepaard met een nieuwe kunst. Het kunstonderwijs werd hervormd want het vak van ‘industrieel ontwerper’ stond nog in de kinderschoenen. De Nederlandse decoratieve kunst beleefde gouden jaren en telde internationaal volop mee.

Jugendstil – Art Nouveau – Slaolie-stijl
De natuur was de belangrijkste inspiratiebron voor de vernieuwers in de kunsten. Motieven uit flora en fauna, gestileerde patronen en een afkeer van symmetrie zijn kenmerkend voor hun werk. Grote artistieke vernieuwing kwam van de ceramiekfabriek Rozenburg waarvoor Theodoor Colenbrander ontwierp. De schilder Jan Toorop gaf met zijn affiche voor Delftsche Slaolie de Nederlandse variant van Jugendstil/Art Nouveau haar eigen naam.

Amsterdamse School
Nederland kende ook een eigen variant van de internationale ‘Kunstnijverheidsbeweging’. De ontwerpers hiervan lieten zich inspireren door inheemse volkskunst en hadden een afkeer van industriële massaproductie. Het driemanschap Gerrit Dijsselhof, Theo Nieuwenhuis en Carel Lion Cachet werkte voor de afdeling interieurkunst van de Fa. Van Wisselingh & Co. terwijl Hendrik Berlage en Karel de Bazel met ’t Binnenhuis geassocieerd waren. Hun interieurontwerpen – strakke vormen met weinig decoratie -  werden in kostbare materialen uitgevoerd en belandden in de huizen van de allerrijksten.

In de tentoonstelling zitten enkele bijzondere verrassingen. Zo is een monumentaal Art Deco ameublement van Architektenbureau Eibink en Snellebrand voor het eerst sinds lange tijd weer te zien. Ook wordt werk getoond waarmee Nederland zich in het buitenland presenteerde. De Haagse firma Arts & Crafts zond een prachtig kamerscherm naar de Eerste Internationale Tentoonstelling van Moderne Decoratieve Kunst te Turijn in 1902. Daar werd ook een compleet eetkamerameublement van Berlage getoond. Nu beide te zien in Singer Laren. Vermaarde ontwerpen van Jan Eissenloeffel, Jaap Gidding, Andries Copier, Michel de Klerk, Joseph Mendes da Costa en vele anderen completeren de tentoonstelling.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een nieuw standaardwerk over de gouden jaren van het Nederlands Design. Rijksmuseum hoofdconservator Jan Daan van Dam en Art Nouveau specialist
Jan Jaap Heij tekenen voor deze publicatie.

J.D. van Dam en J.J. Heij
Art Nouveau in het Rijksmuseum
Uitgave Rijksmuseum / Nieuw Amsterdam Uitgevers
ISBN 978 90 8689 0606
ca. 176 pp., ca. 220 kleurenafbeeldingen

 

 

Website: Singer Laren

 

Veilig, snel, vertrouwd

Booking.com