Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 2.330.186 accommodaties over de hele wereld.

Kreta is het grootste en meest zuidelijke eiland van Griekenland. Het heeft voor ieder wat wils.

SCHIPHOL-RIJK, 16 april 2012 - De sterk uiteenlopende bagageregels die worden gehanteerd door luchtvaartmaatschappijen, leiden tot veel klachten bij zakenreizigers. Vooral het tarief voor extra bagage en overgewicht zorgt vaak voor zeer onaangename financiële verrassingen.

Dit concludeert ATPI, één van de top drie zakenreisorganisaties in ons land, uit een analyse van haar klachtensysteem. Zo blijkt de wir-war aan bagageregels aanleiding te zijn voor 11% van alle klachten. Uit het klachtenonderzoek blijkt bovendien, dat luchtvaartmaatschappijen binnen dezelfde  alliantie regels toepassen die zeer sterk kunnen verschillen.

Het ATPI-onderzoek bracht onder meer aan het licht dat voor een extra stuk bagage bij de ene maatschappij 100 euro moet worden betaald, terwijl bij een partnermaatschappij maar liefst 1100 euro moet worden neergeteld. De eerste maatschappij (KLM) rekent de overbagage per stuk, de andere (Malaysia Airlines) hanteert per kilo 1% van het first class tarief. Een ander willekeurig voorbeeld: een passagier die zijn fiets als bagage meeneemt naar de Verenigde Staten, betaalt daarvoor bij de KLM 50 euro. Terwijl Delta Airlines, partnermaatschappij in de Skyteam alliantie, op de terugweg 100 dollar (ruim 70 euro) rekent.

“Alle uiteenlopende bagageregels en –tarieven zijn voor de passagiers zo langzamerhand niet meer te volgen”, aldus Willem Starink, Divisional Managing Director van ATPI. “Wij dringen daarom bij de luchtvaartmaatschappijen aan op uniforme regels. Zeker wanneer de reiziger kiest voor luchtvaartmaatschappijen binnen eenzelfde alliantie, moeten dit soort onaangename verschillen en verrassingen eigenlijk  tot het verleden behoren”.

Klachten van luchtreizigers
De top 3 van klachten door passagiers ziet er in het ATPI-onderzoek als volgt uit:
1. Annuleringen, vertragingen en overboekingen (57%)
2. Onduidelijke en uiteenlopende bagageregels en -tarieven (11%)
3. Problemen bij het inchecken (6%), zoals lange wachtrijen, niet werkende online check-in en defecte check-in automaten

Het grootste deel van de klachten van zakenreizigers (57%) betreft nog steeds een vertraging, overboeking of annulering van de vlucht. Op basis van EU-regelgeving kan de passagier hiervoor een vergoeding claimen. In 2011 werd 60% van claims die ATPI indiende namens haar klanten uitbetaald. In 2010 was uitbetaling het geval bij 55% en in 2009 bij 48% van de claims. Starink: “Wij zien een sterke toename van de bewustwording bij klanten dat zij recht hebben op een vergoeding in het geval van annuleringen, vertragingen en overboekingen”.

Veilig, snel, vertrouwd

Booking.com