Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 2.330.186 accommodaties over de hele wereld.

Kreta is het grootste en meest zuidelijke eiland van Griekenland. Het heeft voor ieder wat wils.

’Reinventing the Airport Ecosystem’ laat zien hoe luchthavens gebruik zouden kunnen maken van Mini-city, Walkway, Bus Station en Shopping Mall bedrijfsmodellen om aan de eisen van consumenten tegemoet te komen en niet-luchtvaart gerelateerde opbrengsten te genereren


Nieuwe studie volgt ‘Navigating the Airport of Tomorrow’ dat in 2011 werd gelanceerd en uitlegt hoe reizigers zouden willen dat de luchthavenervaring zich ontwikkelt en hoe het luchthavenecosysteem opnieuw zal worden uitgevonden door samenwerking

Hoofddorp, 4 juni 2012: Amadeus, een toonaangevende leverancier van geavanceerde technologische oplossingen en transactieprocessen voor de wereldwijde reis- en toerisme-industrie, heeft een belangrijke nieuwe studie uit laten voeren, ‘Reinventing the Airport Ecosystem’, waarmee frustraties van passagiers met betrekking tot de huidige luchthavenervaring worden geïdentificeerd, evenals het in kaart brengen van hoe luchthavens zich opnieuw zullen uitvinden tot 2025, met nieuwe bedrijfsmodellen en het genereren van opbrengsten buiten de traditionele luchtvaartinkomsten.  
Nieuwe modellen die in het rapport naar voren komen:  
-    Mini-city: Een zelfvoorzienende entiteit die unieke detailhandel, entertainment, restaurants, werkplekken en accommodatie aanbiedt. Het zou zelfs het eigen voedsel kunnen verbouwen en de benodigde energie kunnen genereren.
-    City extension: Nauw geïntegreerd met de lokale gemeente zal de luchthaven een afspiegeling zijn van de lokale cultuur, geschiedenis en keuken.
-    The shopping mall: Winkel-, ontspannings- en entertainment faciliteiten op de luchthaven op gelijke voet en zelfs beter dan die gevonden op bestemmingen en beschikbaar voor niet-vliegende consumenten: 15% van de ondervraagde reizigers  dacht dat dit model in 2025 zou overheersen.
-    The walkway concept: In dit scenario worden veel van de huidige luchthavenprocessen op afstand uitgevoerd door de passagier, thuis of in een aparte virtuele terminal.
-    Bus station concept: Aan de goedkope kant van het spectrum ligt het 'busstation' model, een no-nonsense sfeer waar snelheid en efficiëntie voorop staan.  
Het rapport biedt een uitgebreid overzicht van de meest geavanceerde ontwikkelingen op luchthavens vandaag de dag met elf case studies, waaronder Incheon, Singapore Changi, Londen Gatwick, Berlijn Tegel en New York JFK.
Het kijkt ook vooruit naar reizen over 20 jaar om een realistisch beeld te schetsen van hoe nieuwe technologieën en maatschappelijke ontwikkelingen zullen leiden tot nieuwe bedrijfsmodellen die de reiservaring opnieuw zullen uitvinden.
Julia Sattel, Senior VP Airline IT van Amadeus, in een reactie: “Een reeks van macrotrends waaronder de toenemende eisen van reizigers, nieuwe technologieën en de directe vereiste voor de industrie om nieuwe inkomstenbronnen te creëren, vormen de noodzaak voor een fundamentele heroverweging van het luchthavenecosysteem. Stel je een luchthaven voor waar de retailervaring zo indrukwekkend is dat je er gaat winkelen zonder zelfs te vliegen; of met een inflight app aankopen doet die je kunt ophalen zodra je bent geland. Het is een spannende toekomst, maar luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en het hele ecosysteem moeten coöperatieve beslissingen nemen om dit potentieel te ontsluiten.”

Rohit Talwar, CEO van Fast Future Research, en de coauteur van het rapport, merkte op: “Op basis van het onderzoek in dit rapport kunnen we verwachten dat het luchthavenecosysteem drastisch zal veranderen in de komende 20 jaar omdat spelers hun zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen versnellen – zoals detailhandel, restaurants, ontspanning en onroerend goed. Wat ook duidelijk is, is dat al naargelang het model dat een luchthaven aanneemt; een nieuwe technologie betekent dat we toewerken naar een intelligente, data-intensieve, kennisrijke, adaptieve en responsieve luchthavenomgeving  waar reizigers veel baat bij zullen hebben.”   

John Jarrell, VP en Head of Airport IT bij Amadeus, voegt daar aan toe: "Deze studie onderstreept hoe snel dit kritische onderdeel van de reisketen evolueert. Bij Amadeus zijn we gepassioneerd over ondersteuning van de ontwikkelingen op luchthavens en zijn we volledig toegewijd om de IT-kloof die altijd heeft bestaan tussen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen, te overbruggen. Dit nieuwe luchthavenecosysteem kan inderdaad alleen door middel van nauwere samenwerking werkelijkheid worden. Ik hoop dat dit rapport zowel discussie als debat binnen de sector uitlokt en tegelijkertijd een glimp geeft van hoe de algemene reiservaring tot 2025 en daarna zal worden verbeterd.”

Perspectieven van reizigers op de toekomst
Het onderzoek identificeert ‘een stressvrije luchthavenervaring’ als eerste prioriteit voor reizigers, waarbij een duidelijke 72% van de respondenten wereldwijd aangeeft dat de kern passagiersreis van inchecken tot het aan boord gaan op dit moment inefficiënt is. 69% van de reizigers wil verbeterde beveiligingsprocessen. Passagiers verwachten ook dat luchthavens een gevoel van plaats geven, dat de lokale cultuur weerspiegelt en de luchthavenbestemming en vlucht onderdeel van hun totale reiservaring maakt (81%).

Reizigers zien technologie als steeds belangrijker voor hun luchthavenervaring. Velen willen hun hele luchthavenreis kunnen beheren via het gebruik van mobiele telefoons om te navigeren door belangrijke contactmomenten (63%), gebruik maken van frequent flyer-kaarten als vaste instapkaarten (59%), profiteren van permanente elektronische bagagelabels (57%), en om alle luchthavenprocessen inclusief bagageafgifte te automatiseren (48%).  

Sociale media worden ook gezien als een essentieel instrument voor de real-time uitwisseling van ideeën, informatie en feedback met reizigers op de luchthaven.  Consumenten willen dat hun ideeën voor verbetering gehoord worden (69%), belangrijke informatie ontvangen (66%), real-time feedback geven (53%) en worden beloond als frequente reizigers/shoppers (51%).

‘Reinventing the Airport Ecosystem’, ontworpen om de discussie te stimuleren en inzicht te geven in de toekomst van de luchtvaartsector, is tot stand gekomen door middel van  primair veldonderzoek en aangevuld met meer dan 70 kwalitatieve interviews met branche-experts van luchthavens,  luchtvaartmaatschappijen en leveranciers, waaronder leveranciers van technologie en luchthavenontwerpers. Deze interviews werden vervolgens getest met behulp van een wereldwijd passagiersonderzoek met 838 respondenten uit verschillende markten van over de hele wereld, waaronder Europa, Noord-Amerika en Azië.

Een kopie van het ‘Reinventing the Airport Ecosystem’ rapport is te downloaden via: www.amadeus.com/airportecosystem


 

Veilig, snel, vertrouwd

Booking.com