Arbois in Montagnes du Jura - het Franse Juragebergte - enkele fraaie streetviews

De provincie Gerona is de eerste Spaanse provincie bij de passage van de grens met Frankrijk.

Booking.com heeft een aanbod van meer dan 2.330.186 accommodaties over de hele wereld.

Kreta is het grootste en meest zuidelijke eiland van Griekenland. Het heeft voor ieder wat wils.

Drie gevestigde kunstenaars die in leven en werk uitdrukking geven aan een sterke verbondenheid met de Euregionale geschiedenis van ambacht en industrie. Deze tentoonstelling maakt deel uit van het parallel programma van Manifesta 9 in Genk (B).


Het overgrote deel van het schilderkunstig oeuvre van de Maastrichtenaar Pierre Kemp (1886 -1967) is sinds lang in de collectie van het Bonnefantenmuseum. Het werk van Toon Tersas (1924 Weert - 1995 Dessel, B) werd eerder in dit museum getoond en is voorstel tot aankoop. De gerenommeerde Belgische ontwerper-keramist Piet Stockmans (Leopoldsburg 1940, B) is nu uitgenodigd om speciaal voor de centrale ruimte op de derde verdieping een opstelling te creëren.

In de kunstzinnige posities van dit illustere driemanschap zijn gemeenschappelijke kenmerken te vinden, die een verbondenheid impliceren met het historische DNA van de Euregio en daarmee met de thematieken van de Manifesta-biënnale die momenteel te zien is in Waterschei, Genk. Kenmerken die zich laten vangen in het beeld van het pendelen ofwel forensen: als definitie van het bewegen tussen woon- en werkplaats, tussen thuis en betaalde baan. Bij elk van deze kunstenaars krijgt het pendelen op een andere manier gestalte. Het is opgevat als rusteloos heen en weer bewegen tussen diverse passies; tussen het verlangen naar zelfverwezenlijking en (bittere) noodzaak om de kost voor het gezin te verdienen. In het pendelen worden allerlei grenzen overschreden en afgetast, niet alleen geografische, maar ook tussen vakmanschap en verbeelding, commercieel of vrij werk, wat een interessante dimensie toevoegt aan het leven en werken van deze drie kunstenaars.


Er is de forens Pierre Kemp, wiens werkzame leven als 14-jarige begon als plateelschilder voor de Société Céramique in Maastricht en later zijn passie voor de dichtkunst en schilderkunst bekostigde met een voltijdbaan als loonadministrateur bij de steenkolenmijn Laura in het Limburgse Eygelshoven. Het pendelen tussen de dicht- en schilderkunst werd evenwel een strijd, die later beslecht werd ten koste van de schilderkunst.

De in Weert geboren maar later naar het Belgische Mol verhuisde Toon Tersas (pseudoniem voor Antoon de Keersmaekers) had met virtuoze kalligrafie succes in Duitsland. Hij pendelde onvermoeibaar tussen wat een driedubbelleven genoemd kan worden: tussen fulltime bediende bij een electriciteitsmaatschappij, zijn succesvolle kalligrafie-praktijk en zijn lange tijd door de kunstwereld genegeerde politiek en sociaal-geëngageerde werk. Een deel van dit laatste werk waarvoor internationale herwaardering ontstaat is in deze tentoonstelling te zien.

Piet Stockmans, ten slotte, de enige nog levende ontwerper-kunstenaar in dit gezelschap pendelde tussen België, Duitsland en Nederland voor respectievelijk zijn opleiding en werkervaring als ontwerper bij de Mosa in Maastricht. Hij pendelt nog steeds onvermoeibaar en succesvol tussen industrieel en artisanaal design en tussen toegepast en vrij werk. Zoals in deze eerste presentatie in het Bonnefantenmuseum te zien is, thematiseert Stockmans in zijn werk verschillende visies op allerlei letterlijke en figuurlijke grenzen: geografische, ecologische, fysische en psychologische.
De tentoonstelling Artists commuters is onderdeel van de Parallel Manifesta programmering.

http://www.bonnefanten.nl/