Schunck is een voormalig mode- en warenhuis in Heerlen en Geleen. Tegenwoordig is het een cultureel centrum met een museum voor moderne en hedendaagse kunst onder de naam "SCHUNCK*". Het is ook de naam van een serie gebouwen waar de firma Schunck in gehuisvest is geweest, waarvan het bekendste het Glaspaleis is, dat door de Union of International Architects tot een van de duizend meest invloedrijke gebouwen van de 20e eeuw is uitgeroepen. Tegenwoordig is het een cultureel centrum met een museum voor moderne en hedendaagse kunst onder de naam "SCHUNCK*". Opdrachtgever voor het Glaspaleis was eigenaar Peter Schunck.

De firma Schunck groeide uit van een kleine weverszaak tot het grootste warenhuis in Heerlen en bleef tot de verkoop aan Berden in 1995 grotendeels in het bezit van de familie van Arnold Schunck en zijn nazaten.

Peter Schunck (Hauset, 31 oktober 1873 - Heerlen, 13 juli 1960), die na de dood van zijn vader de zaak samen met zijn moeder ging leiden, kocht rond 1908 drie bussen, die hij dagelijks meermaals op vaste tijden langs de nabijgelegen dorpen liet rijden, om de inwoners gratis naar het Heerlens warenhuis te vervoeren. Daarmee bracht hij zo'n beetje het eerste lokale openbaar vervoer in Heerlen tot stand.

Aan het eind van de jaren twintig gingen de zaken voorspoedig en Peter Schunck liet de architect Frits Peutz het Glaspaleis ontwerpen, een 27 meter hoog gebouw in de stijl van Bauhaus, dat vanaf de opening in 1935 grote bekendheid zou verwerven.

De grootste bloei bereikte de onderneming in het begin van de jaren zestig, toen in meerdere warenhuizen in totaal zo'n 1.000 medewerkers in dienst waren. Door de mijnsluitingen vanaf eind jaren zestig zette echter de neergang in, omdat daarmee een koopkrachtig deel van het publiek wegviel. Ook de invoering van de btw en de verkorting van de openingstijden op zaterdag hadden een ongunstige invloed. Uit financiële nood werden winkels aan de concurrentie overgedaan, zelfs het Glaspaleis ontkwam hier niet aan.

Eind 1993 werd in Heerlen een werkgroep opgericht voor behoud van het gebouw. In 1995 besloot de gemeenteraad van Heerlen unaniem tot restauratie, en op 4 december 1995 werd het een rijksmonument.

De restauratieplannen, die onder leiding van Jo Coenen en Wiel Arets zijn opgesteld, dateren van 1999. De sloopwerkzaamheden van de ten onrechte aangebrachte elementen begonnen in 1999. De eerstesteenlegging van de restauratie door wethouder René Seijben was in mei 2001. In september 2003 werd het gebouw weer opengesteld voor publiek en op 30 juni 2004 werd het Glaspaleis officieel heropend. In juni 2009 werd het Glaspaleis aan de Noord- en Westzijde weer voorzien van de trotse naam Schunck, dit volgens het originele logo uit 1935.

Het huidige * SCHUNCK* toont een blik op de wereld en biedt de wereld een blik op Heerlen. Met beeld, woord, geluid en beweging zorgen ze voor inspiratie, optimisme, verwondering en een leven vol leren. Nu met een fraaie expositie PAINT IT SOFT.

PAINT IT SOFT
schunck paint it soft 2travel2Over draad, doek, stof, canvas en ander materiaal.
'Renaissance' van de textielkunst

PAINT IT SOFT is een omvangrijke tentoonstelling over de ‘renaissance’ van de textielkunst. Zoals textielkunstenaars in de jaren ’50 vanuit de grenzen van het canvas uitkwamen bij textiel, zo rekken vele hedendaagse kunstenaars de schilderkunst letterlijk op tot ‘sociale weefsels’ en ‘olieverfschilderijen van stof’. PAINT IT SOFT ontrafelt de huidige herontdekking van de textielkunst aan de hand van de collectie SCHUNCK* en recente ontwikkelingen in de hedendaagse kunst. De tentoonstelling borduurt voort op het artistieke onderzoek en presentatiebeleid van SCHUNCK* rondom avant-gardistische tendensen vanaf de jaren ’50.

Met werk van Rob Birza, Claude Bleynie, Koen Doodeman, Yvonne Dröge Wendel, Norbert Fiddelers, Romy Finke, Daan van Golden, Tom de Groot, Christie van der Haak, Lieven Hendriks, Twan Janssen, Louis Marie Jullien, Fransje Killaars, Klaas Kloosterboer, Jean Lurçat, Elke Lutgerink, Keetje Mans, Rik Meijers, Machiel van Soest, Sarah van Sonsbeeck, Clary Stolte, Berend Strik, Han Schuil, Helen Verhoeven en Roy Villevoye.

Het materiaal (stof en draad) maakt ook een link met de mode onontkoombaar. De door FASHIONCLASH samengestelde expositie FASHION VS. ART (Vitrine, Glaspaleis) toont werken van ontwerpers en kunstenaars, die in hun werk de mode bevragen en in hun werk de grenzen van de kunst en van mode opzoeken.

http://schunck.nl/

Schunck - het Glaspaleis en de expositie "Paint it soft"

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage