Ik had onlangs een gesprek met een high-end resort manager over reizen en fotografie. Hij had, een simpele vraag: “Bent u bereid een fotoserie te maken in ruil voor een "gratis” vakantie".

Een DMO is een Destination Management Organisatie - of gewoon: een reisbestemming als Tirol, Barcelona of de Provence.

Vanuit het oogpunt van de vragende partij is het een eenvoudige redenering. Een reis heeft voor een DMO de waarde van  XYZ,- euro  en is gelijk aan de waarde van de foto's die gemaakt zijn. Dus iedereen wint - althans dat lijkt zo.

Nu is het zo dat veel reisfotografen de mogelijkheid hebben veel  om veel te reizen.  Daarentegen hebben ze weinig mogelijkheden om hun werkzaamheden in geld om te zetten. Voor de onafhankelijke blogger en fotograaf is dat vaak een groot probleem. Vooral als je een vrouw, kinderen en huis hebt. Dan is er zeker niet sprake van een win-win relatie !

Natuurlijk is de relatie DMO/fotograaf  nooit zo eenvoudig. Onafhankelijke fotografen en bloggers worden vaak gevraagd om gratis te werken in ruil voor een reis.
Touroperators en DMO's voelen daarnaast veelal de verplichting om schrijvers en fotografen uit te nodigen voor een gratis reisje.
Waar kunnen beide partijen een gemeenschappelijke grondslag vinden? Enkele tips . . . .

1) Voor de DMO: foto's zijn zeer waardevol zijn bij het promoten van de bestemming.
Als u als DMO foto's of videos nodig hebt voor een marketing campagne of brochure, verwacht niet dat een fotograaf die wil ruilen voor een gratis reis. Het budget moet hoog genoeg zijn om een ervaren fotograaf te huren. Het is logisch dat fotografen en schrijvers proberen een "bestaan" op te bouwen en dat een dagtarief voor een schrijver of fotograaf ongeveer 600 a 700 euro kan zijn.

Soms kan het zo zijn dat met een juiste contract de volledige rechten voor de beelden bij de fotograaf zelf liggen.  In dat geval kunnen de beelden mogelijk ook in andere media commercieel worden ingezet.

2) Fotografen hebben heel specifieke wensen in hun reisschema.
De beste tijd om foto's te maken zijn die momenten waar de meeste mensen graag aan het ontbijt of diner willen zitten. Foto's maken moet vooral dan wanneer het licht optimaal is, dus dat kan tijdens zonsopgang of zonsondergang zijn. Daarnaast moet  de fotograaf vaak wachten tot de lichtomstandigheden optimaal zijn.

Voor  meerdere fotoshoots moet vaak een reisroute worden gemaakt. Dit is moeilijk te combineren in een een famtrip. Soms moet er zelfs een extra gids mee om specifieke lokaties bereikbaar en vindbaar te maken.

dmo 2 2travel23) Fotograaf en DMO maken goede afspraken.
Uiteraard zijn er niet veel DMO's die zich zo maar een grote commerciele foto-opdracht kunnen permitteren.  In dat geval kan de fotograaf een deel van de "gratis" reis als inkomsten zien en dat in zijn offerte verdisconteren. In dit geval moeten beide partijen echt duidelijk zijn over wat ze van elkaar verwachten. De fotograaf zal dan een beetje moeten buigen voor de behoeften van de DMO enerzijds en anderzijds zou hij de toegang tot de beelden kunnen beperken voor specifieke doeleinden.

4) FAM of groepspersreizen kunnen werken in het voordeel van de DMO.
Journalisten en fotografen nemen deel aan de door de DMO georganiseerde fam-trip. DMO's kunnen na de famtrip contact blijven onderhouden met de deelnemers en kunnen dan inschatten of ze van hen specifieke fotos willen kopen voor eigen publicaties.

5) Influencers in de sociale media kunnen nuttig zijn voor DMO's.
Veel DMO's zijn handig met het beheer van social media en houden hun content actueel met steeds de jongste feeds. Door een consistente communicatie met reizigers kunt u foto's vinden en toestemming vragen deze opnieuw te mogen gebruiken. De meeste reizigers zijn geen beroepsfotograaf, maar dat neemt niet weg dat ze vaak prachtige foto's maken. Vaak geven ze dan toestemming voor verder gebruik - en dan gratis. Sommige marketeers spelen daar handig op in door het lanceren van fotowedstrijden en andere vormen van interactie om nieuw materiaal te krijgen.

 

Booking.com